'Mula-mula curi duit, lepas tu curi kasut, inilah balasan dia pada aku?' - Owner FRKL21

loading...

Sudah dibantu diberi pekerjaan, malah dibelikan tiket dan disediakan tempat tinggal, namun wanita ini tidak bersyukur dengan segala kemudahan yang diberi. Tergamak dia mengkhianati majikan yang memberikan layanan yang begitu baik kepadanya selama ini.

Zaman ini bukan mudah mencari kerja dan majikan yang menjaga kebajikan pekerjanya. Hargailah peluang pekerjaan yang diberi. Jangan dikhianati kepercayaan yang diberikan oleh majikan. Semoga memberi pengajaran kepada semua.

BILA mana kau nak membantu orang kampung yang tiada kelulusan dan tiada pekerjaan, ini balasannya pada kau.

Pada September 2017 mencari team FRKL baru. Mencari yang asalnya dari kampung. Nak bantu keluarga dan nak keluar dari kepompong kemiskinan. Dapat beberapa orang, salah seorang berasal dari Sarawak. Interview guna telephone. Bersungguh-sungguh nak kerja kerana nak membantu keluarga. 

Aku pun okaylah, belikan flight tiket datang ke Kuala Lumpur. Bayarkan Uber, datang ke butik Kota Damansara, sediakan tempat tinggal untuk dia di hotel sementara dapat rumah, tidak dikenang jasa dan budi. Badan berbau, aku belikan perfume. Mulut berbau tong sampah, aku belikan gula-gula. Tudung berbau tungkik, masam, aku belikan tudung baru. Apa lagi yang kurang?

Kes pertama, mencuri duit di kaunter. Katanya untuk membayar duit ayah sakit. Pada mulanya bila di tanya, tak nak ngaku.  Dia lupa butik ada kamera litar tertutup (CCTV). Selepas beberapa hari dapat footage CCTV, baru dia mengaku bahawa dia yang mencuri. Sila refer perbualan WhatsApp di antara dia dan aku.


Tetapi aku masih lagi beri muka sebab masa itu aku berada di Mekah. Memaafkan itu mulia sifatnya. Pencuri kembali berkerja seperti biasa.

Kes kedua, dia mencuri stock kasut dan bawa balik ke rumah. Campak kasut dalam tong sampah, jadi senang nak buat kerja. Stock dia curi dari FRKL, duit ribuan ringgit masuk ke dalam akaunnya. Bukti cukup ada. Sila rujuk gambar.



Di masa hari penangkapan, dia campak kasut keluar dari tingkap tandas. Kebetulan masa itu ada staff lain lalu dan berasa pelik kenapa ada orang buat kotak kasuk keluar dari tingkap. Selepas kantoi, tunggu polis datang. Masa nak tangkap, dia gigit staff lelaki sampai bengkak. Sila rujuk gambar di bawah. 

Saya pergi ke rumah yang saya sediakan itu dan menemui berpasang-pasang kasut FRKL yang dicuri serta terjumpa buku nota iaitu diary seorang pencuri. Siap buang untung rugi dengan apa yang dapat dengan hasil mencuri. Tak kisahlah datang dari kampung ceruk mana, keikhlasan dari hati kena ada. Susah nak dapat boss yang baik dan menjaga kebajikan anda. Kalau ada, kerjalah elok-elok.





Kepada brand-brand owner yang lain, siasatlah pekerja anda. Latar belakang mereka perlu diketahui. Bayangkan baru kerja kurang dari tiga bulan tetapi ribuan ringgit telah masuk dalam akaun peribadinya.

Kepada boss, boss, tolong ambil tahu di mana staff baru anda bekerja buat as reference, depan baik, belakang buat perbuatan khianat. Jangan terlalu beri muka, kelak memakan diri.

Rintihan hati si penjual kasut, please share to everyone and make this as reminder.

Sumber:  Ashhry Atan

Lagi Yang Viral

Powered by Blogger.